Bliv medlem af en fjerkraeavlerforening - Bliv medlem af en fjerkræavlerforening

Mange mennesker holder en form for hobbydyr, og er man kommer forbi kaniner og katte på sin vej gennem dyreriget, så kan det måske være en idé at prøve ad med høns i haven, som stadig flere får lyst til.

Egne æg på søndagsmorgenbordet, lagt af egne høns, er en drøm, som det er realistisk for mange at opfylde, hvis de har en have. Bor man i et kvarter med naboer tæt på, skal man tjekke reglerne for hønsehold i kvarteret, og mange steder er det no go med en hane i flokken, fordi den risikerer at vække folk klokken fire om morgenen i den lyse tid – og det kan man jo ikke byde naboer.

Fra sjov til seriøs hobby

chickens - Bliv medlem af en fjerkræavlerforening

For ganske mange udvikler hønseholdet i haven sig til en mere seriøs interesse, hvor det ikke blot handler om æg til eget bord, men om at dyrke særlige racer og hønsetyper. Dværghøns, Wyandotter, hvide italienere, gammel dansk landrace – der er mange at vælge imellem, og de lægger alt fra brune og hvide til grønne og dueblå æg.

Det vil ofte betyde et medlemskab af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, der hvert år holder stort stævne i Herning. Her overnatter mange i skole-gymnastiksale og lignende og får hurtigt brug for en foldemadras, som de mange hurtigt kan klappe ud og overnatte på.

Fjerkræavlerforeningen er opdelt i en lang række lokalklubber, så det er muligt at finde en lokal forening at være en del af, og her kan man dele erfaringer, udveksler æg og kyllinger og i det hele taget have det fornøjeligt med den nye hobby, som er bjergtagende, når først man kommer i gang med den.