Årets fugl:

-----------------------------------

Årets fugl 2017 - Katharina Parakit

Opdræt:

En parring mellem de to fugle kan tage op til 5 minutter, parringen vil ofte finde sted i deres redekasse. Deres parring´s metode er ikke som hos så mange andre fugle, parringen sker sidelæns. Hannen sætter det ene ben på hunnens ryg, og det andet ben bliver nede, under paringen vil de komme med "knirke lyde".

Kuldstørrelsen er på 3-6 æg og de klækkes efter ca. 21 dage.

Når ungerne er omkring 5 uger gamle vil de forlade redekassen, forældrene vil stadigvæk made ungerne på dette tidspunkt så man må ikke fjerne ungerne fra forældrene selvom ungerne ser selvstændige ud.

Man skal være sikker på at ungerne kan spise selv før man kan fjerne dem fra deres forældre. Hvis man ikke ringmærker ungerne kan det være svært at skelne ungerne fra forældrene, allerede ved 2-3 måneds alderen vil unger og forældre ligne hinanden.

Foder:

En god parakitblanding uden for mange solsikke i vil være at fortrække, man kan købe en parakitblanding uden solsikke også selv tilsætte en smule solsikke engang imellem.

Grønt skal tilbydes dagligt, men grib nu ikke til salat og agurker da det er værdiløst i ernærings sammenhæng. Tilbyd gerne majs, ærter, gulerødder, rødbede, æbler, brombær, blåbær, selleri, kiwi, chili, druer, granatæble, mandarin, jordbær, broccoli og fennikel.

Man kan også prøve at tilbyde fuglene kikærter

I yngle perioden skal fuglene have et tilskudfoder i form af æggefoder, fugle sandkage, men det er tit meget tørt og derfor bør man tilsætte lidt grønt og et hårdkogt æg.

Spiret frø er et godt tilskud at tilbyde sine fugle.

De skal have adgang til kalksten, jodblok og sepiaskal, udover det kan man sætte en lille skål ind til dem med grit i.

Trivsel:

Det er vigtigt at de har natur grene i forskellige tykkelser, da deres negle vokser hurtigt og ofte vil man opleve at neglende krøller/snor sig. Det kan give problemer for fuglene hvis neglene bliver for lange og snor sig i forskellige retninger, da de let kommer til at hænge fast.

Har man dem i udevoliere kan man lægge en flise lige uden for indgangshullet ind til deres indehus. Er det ikke muligt at holde deres negle nede på "naturlig" måde, bør man få klippet deres negle.

Når de bevæger sig fra gren til gren går de nærmest i slow-motion og deres krops holdning er næsten vandret, det er en meget sjov og interessant fugl at iagttage. De hænger tit på hovedet og er de flere sammen, går der lidt "Kongens efterfølger" i det.

Det er fugle der er meget glade for at bade så denne mulighed skal de have dagligt. Det kan være et fad, lav skål eller ligende der tilbydes, men en vandforstøver vil de også nyde der bliver brugt på dem.

2016 - Diamant finke

2015 - Dværgpapegøje.

2014 - Gouldsamadine.

2013 - Pennant.

2012 - Sivastrild.

Lokalt 1. Opdræt:

Har man lokalt 1. opdræt, eller er man i tvivl herom, kan man kontakte:

Opdrætskontrolant fra bestyrelsen:

Kaj Dahlmose

Tlf. 22465106

Opdrætskontrolant for krumnæb:

Tage Andersen

Tlf.: 23310036

Opdrætskontrolant for spidsnæb:

Mogens Andersen

Tlf.: 98423832

Regler for lokal opdrætsordning:

1.

Medlem af Frederikshavn Fugleforening.

2.

Alle arter, som ikke tidligere er registreret, som lokal  førsteopdræt, anderkendes. Untaget er dog domesticerede arter, mutationsopdræt, samt opdræt foretaget i rugemaskine eller ved ammefugle. Dog anerkendes de egentlige redesnyltende arter.

3.

Opdrættet kontroleres af foreningens kontrollanter, første gang umiddelbart efter ungerne er på bind. Ved arter, som tillader redekontrold, dog når ungerne konstateres i reden, anden gang en måned senere.

4.

Anerkendelse samt registrering sker først, når foreningens formand har modtaget et udfyldt opdræts skema med opdrætsberetning, samt underskrifter af foreningens kontrolanter, dette skal ske inden udstillingen, dog senest to måneder efter sidste kontrol.

5.

Kun hvis opdrættet udstiles på foreningens førstkommende udstilling tildeles en roset, samt en opdrætsplakette

6.

I tilfælde af flere opdræt af samme art, er det dog datoen for det først anmeldte til forenings kontrollanter, som er gældende.

7.

I tvivlstilfælde omkring artsbestemmelse, udstilles fuglene på den førstkommende udstilling, herved bliver artsbestemmelsen overladt til LDF's dommere og deres bedømmelse vil så være afgørende. Skulle der være mere end to måneder til udstillingen, søges der Expert bistand, evt. hos LDF's dommerstand, og denne afgørelse vil da være gældende.

8.

Alle anerkendte opdræt bekendtgøres i FugleNyt.

9.

Tildelte plaketter uddeles hvert år i forbindelse med præmieudelingen.